Webdesigner vagy WordPress tanfolyam?

A webdesigner szakma az utóbbi években igencsak felhígult, mivel nagyon elszaporodtak az akár ingyenes weboldalkészítő tanfolyamokat kínáló vállalkozások. Azonban téves úton jár, aki azt gondolja, hogy egy ilyen ingyenes vagy fizetős wordpress tanfolyam elvégzésével képes lesz valóban célorientált, egyéni stílusú, keresőoptimalizált honlapot felépíteni.

Az elmúlt hónapokban saját ügyfelem által tapasztaltam meg azt, hogy mennyire nem jelent megoldást egy ilyen tanfolyam, ha egy cég saját weboldalt szeretne. Vagyis a webdesigner szakmának igenis van napjainkban is létjogosultsága.

Részletek a bodorcompo.hu – Bodorcompó Horgász Közösségi Portál – tulajdonosával készített interjúból:

webjoy design: – Milyen konkrét célokat fogalmaztál meg a honlappal kapcsolatban?

B.Csaba: – Kis ország vagyunk, ahhoz képest is kevés horgásszal és aránytalanul sok horgászmédiával. Ha valaki tájékozódni szeretne, akkor nehéz dolga van. A cikkek közt nehéz a keresés, a fórumokon kevés a hozzászólás, sok a reklám és kevés a tartalom. Egyes oldalak hibáit összegyűjtve olyan oldalt akartam létrehozni, ahol könnyen ki lehet igazodni a tartalmak között és ahol pezseg a fórum. Egy közösséget szeretnék létrehozni és írásaimmal hozzászólásaimmal szórakoztatni, információt adni.

Később webáruház is szóba jöhet. Azt szeretném elérni, hogy amikor valaki előbb ér be a munkahelyére, mint a főnök, akkor az legyen az első dolga, hogy izgatottan megnézi, van új hozzászólás arra a kérdésre, amit előző nap este feltett. Vagy van-e újabb cikk. Ha csak egy ilyen ember is lesz, már megérte.

webjoy design: – Mit kínál a látogatóknak a honlap?

B. Csaba: – Elsősorban olvasnivalót talál magának a látogató különböző témákban. Van, ami egy konkrét horgászat körülményeit és tanulságait írja le, míg más egy témát jár körbe (pl A föld használata), de lesz szó később különböző módszerek, illetve eszközök bemutatásáról is. A cikkekhez hozzá lehet szólni, kérdést lehet feltenni.

Van egy fórum rész is, ahol egymástól tudunk infót szerezni. Ezen kívül van egy blog rész, ami hasonló a cikkekhez, csak sokkal személyesebb. Ide kerülnek a szerzők szubjektív véleményei egy témáról, amit bővebben kívánnak kifejteni, mint egy fórum hozzászólás. A fogási naplóban fényképeket lehet feltölteni a kifogott halakról és hozzá akár egy kis beszámolót is lehet írni kötetlen formában. ha már elég sok összegyűlik egy adott vízzel kapcsolatban, akkor az segítség lehet olyan horgásznak, aki még nem járt arra. A honlap remélhetőleg olyan helyszín lesz, ahol bárki találhat számára hasznos irományt és kérdezhet a többi horgásztól bármilyen témában.

webjoy design: – Honnan jött a bodorcompo.hu elnevezés?

B. Csaba: – Bodorcompó egy képzeletbeli hal, amely az én két kedvenc halam, a bodorka és a compó, házasságából született. A valóságban ilyen azért nem fordul elő, de ha mégis fogok egy ilyet….kívánok tőle hármat.

webjoy design: – Volt-e kialakult elképzelésed a honlap tartalmára, kinézetére vonatkozóan?

B.Csaba: – A tartalomra volt elképzelés, a formára inkább csak sejtéseim voltak. Nehezen tudtam fejben összerakni. És ez is okozta később a nehézséget. Több különböző stílusú oldal is tetszett, de nem tudtam választani, hogy az enyém melyikhez hasonlítson.

webjoy design: – Van-e bármilyen előképzettséged a weboldalkészítéssel kapcsolatban?

Bors Cs.: – Semmi.

webjoy design: – Miért döntöttél amellett, hogy egy wordpress tanfolyamot elvégzel?

Bors Cs.: – Először egy céget akartam megbízni. Megtetszett egy honlap és írtam az info@xy címre, hogy adjon egy kontaktot a honlap készítőjéhez. Ez 2018 őszén volt. Éppen a téli gumit rakattam fel a autóra és miközben zajlott a szerelés, felhívtam a céget. Elmondtam, hogy ki ajánlott, ki vagyok és mit szeretnék, mi a honlap célja kb úgy, mint itt az interjúban. Erre jött a sokkoló kérdés: „és mi lenne a honlap célja?” Első reakcióm az volt, hogy „hát előbb mondtam el”. De azt csak úgy magamban. Majd azon gondolkodtam, ez így nem lesz jó. Még alig kezdtünk beszélgetni, de már arra se emlékszik, mit mondtam egy perccel ezelőtt….nem voltam megelégedve a teljesítményével. Elmondtam hát még egyszer, mire ő még egyszer megkérdezte megtoldva még egy kérdéssel: „mi lesz a marketingstratégia?” Aztán előadta magát, hogy ők profik és megszokták, hogy profi környezetben dolgoznak, stb., és mivel a Sanyi ajánlotta őket, ezért még egyszer ingyen felhívhatom. Mondanom sem kell, nem éltem ezzel a visszautasíthatatlan ajánlattal. Pláne, hogy azt mondta milliós nagyságrendben gondolkodjak, ami a költségeket illeti. Így az újdonsült téligumin hazagurulva már azt tervezgetten hazafelé, hogy én inkább egyedül fogom megcsinálni a honlapom. Vaciláltam a könyv és a tanfolyam közt, illetve érdeklődtem a facebook-on, hogy ki mit ajánl és így esett a választás egy online tanfolyam elvégzésére. Gondoltam annak segítségével pikk-pakk összelegózom az oldalt. Ebben néhány ismerősöm is megerősített: „pár kattintás és kész”. Igen ám, de neki volt már korábban tapasztalat. Neki tényleg pár kattintás, de egy kezdőnek nem az.

webjoy design: – Milyen tényezők (ígéretek) vezettek oda, hogy a kurzus mellett döntöttél?

Bors Cs.: – A kurzusról: a feliratkozók videókat nézhetnek meg, annyiszor amennyiszer akarják. És ha felraknak újat, akkor azért már nem kell fizetni. Tehát egy regisztrációval és összeggel a jövőbeli összes videót megnézhetem. Ez volt a vonzó benne és az hogy sok témát érintett. Azt feltételeztem teljes, átfogó képet adnak. Olvastam a cikkeiket is, amik szintén jók és hasznosak voltak és úgy gondoltam a tanfolyam is jó lehet. Ígéretük szerint, ha végig csinálok mindent lépésről lépésre, akkor nekem is menni fog a weboldal-készítés.

webjoy design: – Milyen tudásra tettél szert a tanfolyam során?

Bors Cs.: – Kb 10 órányi videóanyag van. Sok témát érint. Van benne tervezés, szerkesztés (oldalak, bejegyzések) és Divi. Elég lassan sikerült végigmennem a videókon, amik átlagban 5-15 max 20 percesek. Sok van belőlük, tudásra nehéz szert tenni. Minden videót legalább 5-ször kéne végignéznem. Ennyi időm viszont nem volt. Most, hogy kész az oldal, jó segítség, ha valaminek utána szeretnék nézni. De ezekből honlapot összerakni lehetetlen, hacsak nincs az embernek rengeteg szabadideje.

webjoy design: – A tanfolyam mennyiben tért ki a webdesignra? Átadott-e bármilyen tudást a webdesignnal kapcsolatban?

Bors Cs.: – A tanfolyam sok mindent megmutat, hogy hol hogyan tudok formázni. De a design helyett ők egy előre elkészített layout pakkot kínáltak, amiből én ki tudok választani olyat, ami nekem tetszik. Alkalmazni tudom és itt-ott átformázni. Véleményem szerint ez a pakk, azoknak jó, akiknek kevés tartalom van a honlapján és csak egy oldalból áll. Talán nem véletlen, hogy bármely korábbi hallgató honlapját megnéztem, az is mind ilyen: egy oldalas és kevés tartalom. Csak arra jó, hogy megtalálják az illetőt (pl egy konditerem, fodrász, stb.). Nem mondom, stílusos, modern és szép kinézetű honlapok, de nekem elég korlátozottnak tűntek a lehetőségek, ha valamit másképp szeretnék vagy valami egyedit alkotnék. Minden elrendezés egyformának, sablonosnak tűnt. Talán azért, mert valóban egy sablonra épültek, csak más-más háttérrel, betűvel, képpel, stb.

webjoy design: – Mennyiben szolgálta a tanfolyam elvégzése azt a célodat, hogy önmagad készítsd el a honlapodat?

Bors Cs.: – A tanfolyam alapján én nem tudtam összerakni az oldalt. Igaz, hogy sok információt kaptam, de a legfontosabb dolog szerintem hiányzott: mit milyen sorrendben és hogyan csináljak. És videó alapján nehéz is volt megkeresni valamilyen kérdésre a választ, mert nem tudtam melyik videóban van és azt sem, hogy a 2. vagy 10. percnél. Borzasztó lassan haladtam a készítéssel és nem is tudtam egy sorrendet felállítani. Szerintem ez a tanfolyam azoknak jó, akik egy nagyon egyszerű oldalt akarnak létrehozni vagy azoknak, akiknek már valaki megcsinálta és szeretnének megismerkedni a wordpress-szel vagy maguk folytatni a honlap szerkesztését. De a nulláról induláshoz szerintem ez a tanfolyam nem jó.

webjoy design: – Miért döntöttél úgy, hogy mégis egy weboldalkészítőt bízol meg a honlap elkészítésével?

Bors Cs.: – Először csak logó kellett, hogy annak színvilágához igazodjon a honlap. A logó jól sikerült és gyorsan el is készült. Ekkor még nem mondtam le arról, hogy magam készítsem el az oldalt, de egy idő után éreztem, hogy egyedül nem megy, így megkértem Dórát, hogy ha elakadok, akkor segítsen. De annyi időm se volt, hogy kérdezzek és semmi sem úgy sikerült, ahogy kellett volna…A honlapot pedig már rég el akartam indítani. Láttam, hogy ez így reménytelen, így a honlap elkészítését is rábíztam Dórára.

webjoy design: – Milyen igényeket támasztottál a weboldalkészítő felé?

Bors Cs.: – Első körben grafikust kerestem a logó tervezéshez. Olyan lett volna az ideális, aki most tanulja a szakmát, mert ő még lelkes és nem ül annyira magas lovon, mint akivel telefonon beszéltem. Így két facebook csoportban írtam: egy iskolának és egy kreatív webdesign csoportban, ahol Dóra jelentkezett a feladatra. Az már csak hab a tortán, hogy a wordpresshez is ért, meg sok máshoz is. A lelkesedés megvolt benne, így amikor arra jutottam, hogy egyedül nem megy, akkor nem volt kérdés, hogy őt választom.

webjoy design: – Mennyiben váltotta be az ígéreteket? Mennyire vagy elégedett a munkájával?

Bors Cs.: – Nagyon elégedett vagyok. Egy hasonlat jutott eszembe: amikor bemegyek egy barkácsáruházba és elkezdődik a stratégiai játék, hogy vajon ki lehet az eladó. A gond az, hogy ezt a játékot általában csak vásárlók játsszák. Ha Dóra ott lenne alkalmazott, akkor ő az a típus lenne, aki ha nem is tudja hogy hol van a sarokcsiszoló, jön velem és együtt keressük. Mindig segít és ha valamit nem tud, akkor tuti utánajár és a legjobbra törekszik.

webjoy design: – A designra vonatkozó elképzeléseid mennyire voltak konkrétak?

Bors Cs.: – Kezdetben nem volt konkrét elképzelés, aztán egyszer leültem megtervezni egy excel táblában, hogy melyik oldal milyen elemekből álljon. Ez jó támpontot adott az elképzeléseimnek és a valóság 90%-ban olyan lett, mint a táblázatomban megtervezett.

webjoy design: – Mennyiben értesz egyet azzal, hogy egy jó webdesignon a honlap sikere múlhat?

Bors Cs.: – Ez pontosan így van. És hozzátenném a design nem azt jelenti, hogy csili-vili, sokszínű, innen-onnan előugró ablakok jelennek meg és a kiskutya csóválja a farkát, ha rákattintasz. Nem. Az egyszerűség és letisztultság is egy design. De az egyszerű elemeknek is összhangban kell lenni egymással. Hiába jó a tartalom, az ember először az összhatást nézi és ha az jó, akkor hamar el tudja dönteni, hogy lesz-e kedve tovább olvasni, gördíteni vagy sem.

webjoy design: – Mi vezetett téged arra döntésre, hogy ne saját magad készítsd el az oldalad?

Bors Cs.: – Úgy gondoltam attól, hogy más készíti, még olyan lehet ahogy elképzeltem, hiszen folyamatos egyeztetést kíván a megvalósítás. Ráadásul gyorsabb is így és nem marad ki semmi, ami szükséges.

webjoy design: – Melyik utat ajánlanál egy kisvállalkozásnak, amelyik saját honlapot szeretne? Jelentkezzen weboldalkészítő tanfolyamra vagy bízza szakemberre a feladatot?

Bors Cs.: – Egy vállalkozásnak nincs ideje szötymörögni, úgyhogy mindenképp azt mondanám forduljon szakemberhez. Pontosabban azt mondanám, forduljon hozzád  Mert boldog, boldogtalan honlapot készít, de azok közt megtalálni azt aki tényleg foglalkozik azzal, amit az ügyfél szeretne….hááát…lutri. Hacsak nem hozzád fordul. Időt és nem utolsósorban pénzt fog megspórolni. Az se baj, ha a vállalkozás is elmélyed a témában és lesz valami fogalma, mi is történik a honlappal. És még kérdezni is jobban tud. De egyedül ne vágjon bele.

webjoy design: – Mennyire vagy képes arra, hogy a látogató fejével gondolkozz? Mennyiben felel meg az elkészült honlap a feltételezett látogatóid elvárásainak?

Bors Cs.: – Egészen idáig látogató voltam, így képes vagyok az ő fejükkel gondolkodni. A cél az, hogy az oldal könnyen kezelhető és átlátható legyen. Ne legyen túl zsúfolt és a menük is egyértelműek legyenek. Szerintem ez megvalósult, de majd az olvasók megmondják, ha nem így van és akkor valamin változtatni fogok. Nem ragaszkodom makacsul az elképzelésekhez, ha később kiderül, hogy valami nem az igazi. Az a cél, hogy sok látogató legyen és ha alakítani kell, akkor alakítunk.

Konklúzió:

Az a honlap, ami nemcsak egy ingyenes, általában WordPress tanfolyam alapján készül el:

  • online kommunikálja a vállalkozás üzeneteit, amelyet a grafikai elemekkel egy egyedi és érdekes világba helyezve ad át
  • beazonosítja magát a látogató/érdeklődő/ügyfél fejében egy komplex arculattal, amelynek alapeleme a céglogó
  • kitűnik a versenytársai közül
  • a keresőoptimalizálásnak köszönhetően a weboldalt indexelik a keresők, ennélfogva elérhető lesz az érdeklődők számára.

A reszponzív weboldal készítés: https://webjoy.hu/reszponziv-weboldal-keszites/

Az interjúalany elkészült weboldala: https://bodorcompo.hu/